۱۴ شهریور ۱۳۹۲، ۳:۰۱

میراث فرهنگی در 7 رو؛

امانت 60 ساله میراث فرهنگی/ سکوت تامین اجتماعی در تخریب خانه ظهیرالاسلام

امانت 60 ساله میراث فرهنگی/ سکوت تامین اجتماعی در تخریب خانه ظهیرالاسلام

ساماندهی مخازن موزه ملی ملک، انتقاد از واگذاری وام های صنایع دستی به اتحادیه ها، سکوت تامین اجتماعی درباره تخریب تدریجی خانه ظهیرالاسلام، بافت تاریخی اردکان گرفتار در زباله ها و امانت 60 ساله میراث فرهنگی از جمله خبرهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری در این هفته بود.

به گزارش خبرنگار مهر، این هفته خبر رسید که واگذاری صنایع دستی به بخش خصوصی همچنان مورد نقد هنرمندان صنایع دستی است چنانکه شهرام امیری یکی از مدرسان صنایع دستی گفت: وام هنرمندان صنایع دستی بهتر است به اتحادیه ها برای واگذاری داده نشود چرا که بسیاری از اتحادیه ها هنوز پول بسیاری از کارهای هنرمندان را پرداخت نکرده اند.

وی گفت: با انتقاد از خصوصی سازی صنایع دستی به خبرنگار مهر گفت: برخی از اتحادیه های صنایع دستی دلار گرفته اند تا مواد اولیه برای صنایع دستی وارد کنند اما با آن پول طلا خریده اند. اگر قرار است به هنرمندان وامی داده شود باید طرح و برنامه آن را بپذیرند و به بانک مربوطه معرفی کنند اما زمانی که این پول در اختیار اتحادیه ها قرار می گیرد برخی از اتحادیه ها آن را به هنرمندان انتقال نمی دهند چرا که حتی سند دارم که برخی از آنها از یک میلیون تا 16 میلیون تومان نیز به هنرمندان مغروض هستند چه برسد بخواهند به هنرمندان وام هم بدهند.

مخازن موزه ملی ملک ساماندهی شد

موزه ملی ملک برای اولین بار مخزن آثار تاریخی خود را به روی خبرنگاران و عکاسان گشود. در نشستی که به همین منظور روز سه شنبه، در محل این موزه برگزار شد، سیدمجتبی حسینی مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک بیان کرد: این موزه یکی از موقوفات حاج حسین ملک است که مدیریت آن تحت پوشش آثار قدس رضوی است.

مدیرعامل موسسه کتابخانه و موزه ملک شمار موقوفات مرحوم حاج آقا ملک را 63 هزار هکتار عنوان کرد و گفت: سود خالص خدمات کشاورزی و دامداری وقف کتابخانه و موزه می شود.

سکوت تامین اجتماعی درباره تخریب تدریجی خانه ظهیرالاسلام

خانه تاریخی ظهیرالاسلام در تهران که اکنون تحت تملک اداره املاک و مستغلات سازمان تامین اجتماعی قرار دارد در روزهای اخیر با تخریب تدریجی رو به رو شده تا در آینده ای نزدیک به پارکینگ اختصاصی تبدیل شود. این در حالی است که مدیران اداره املاک تامین اجتماعی به عنوان مالکان این خانه تاریخی پاسخگو نیستند.

اکنون مقایسه برخی از تصاویر منتشر شده از خانه تاریخی ظهیرالاسلام که این روزها در صدر اخبار میراث فرهنگی قرار گرفته با تصاویری که پیش از این خبرگزاری مهر منتشر کرده بود نشان می دهد این خانه درحال تخریب تدریجی است. تخریب کامل یکی از پنجره‌های سمت غربی، آتش‌سوزی در اتاق ضلع شرقی، ریزش بخش عمده‌ای از سقف و کنده شدن بخشی از شیروانی از جمله بلاهایی است که بر سر این خانه تاریخی آمده است.

بافت تاریخی اردکان گرفتار در زباله ها

اگر بافت تاریخی اردکان را به دلیل مرمتهای انجام گرفته، بتوان یکی از مرتب ترین بافتهای تاریخی دانست اما وجود زباله های بد بو و نازیبا در این بافت، از زیبایی های آن کاسته و به زشتی های آن افزوده است.

بافت تاریخی شهر یزد قابل مقایسه با بافت تاریخی اردکان نیست، وسعت بافت یزد، خانه های تاریخی رو به زوال، اجرای طرحهای عمرانی در یک بافت ملی و مرمت های انجام نگرفته تنها بخشی از تفاوت های بین این دو بافت تاریخی در یک استان است اما با این حال شرایط حاکم بر بافت اردکان به لحاظ مرمت خانه های تاریخی اش و وسعت کمتری که دارد، بهتر از بافت تاریخی شهر یزد است.

ولی تمام این شرایط مطلوب را مزاحم هایی به نام زباله از بین می برند زباله هایی که تنها در زمان ورود مسئولان به بافت و ایام عید حضور ندارند وگرنه همیشه پای ثابت خانه های تاریخی شهرند.

استقرار نیروهای پژوهشگاه میراث فرهنگی در فضایی مناسب

پس از آمدن جلیل گلشن، به پژوهشگاه میراث فرهنگی او گفت که نخستین اقدام در پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی استقرار نیروها و ایجاد فضای مناسب برای پژوهش است.

وی گفت: عمارت مسعودیه در تهران و ساختمان صنایع دستی در میدان ولیعصر جزو املاکی بود که نیروهای پژوهشگاه در آن استقرار داشتند اما پس از انتقال پژوهشگاه به استان فارس این ساختمانها نیز گرفته شد و زمانی هم که دوباره به تهران آمدند دیگر جایی برای استقرار نداشتند. قبلاً کتابخانه و مرکز اسنادی وجود داشت که محققان و دانشجویان زیادی به آن مراجعه می کردند اما اکنون چنین فضای مناسبی در اختیار نداریم.

60 سال از امانت ساختمان میراث فرهنگی به کتابخانه ملی گذشت

احمد محیط طباطبایی به خبرنگار مهر گفت: ساختمانی که در ضلع شمالی موزه ملی ایران قرار گرفته و به کتابخانه ملی ایران معروف شده، در اصل توسط آندره گدار فرانسوی به عنوان جزئی از موزه ایران باستان ساخته شده بود. قرار بود اینجا کتابخانه موزه ایران باستان شود چون در آن زمان، علم موزه داری داشتن کتابخانه را امری مهم می دانست اما به طور موقت در دوره پهلوی اول از آنجا که کتابخانه ملی فضای کمی را در اختیار داشت این کتابخانه را از موزه ایران باستان به امانت گرفت. امانتی که شصت سال طول کشید.

وی گفت: قرار بود کتابخانه ملی در این مدت ساختمان جدیدی را بسازد و از اینجا برود اما این کار انجام نشد اکنون ساختمان در اختیار کتابخانه ملی ایران قرار دارد اما در اصل متعلق به موزه است.

این کارشناس میراث فرهنگی تصریح کرد: این ساختمان محل روابط عمومی و ریاست موزه ایران باستان بود. اگر این ساختمان به سازمان میراث فرهنگی برگشت داده شود کتابخانه موزه هم می تواند به اینجا انتقال یابد و فضای دفتر ریاست موزه هم احیا شود.

محیط طباطبایی گفت: این ساختمان از اساس برای استفاده به عنوان کتابخانه ساخته شده چرا که فضای سالن قرائت، انبار و جزئیات یک کتابخانه را دارد و می تواند پس از احیا به صورت شبانه روزی خدمات دهد.

مخالفت نجفی با طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به وزارتخانه

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مخالفت با طرح نمایندگان مجلس مبنی بر تبدیل این سازمان به وزارتخانه، گفت: این طرح، سازمان را ضعیف کرده و در شرایط فعلی قابل دفاع و به نفع سازمان نیست.

محمدعلی نجفی گفت: این نشست به منظور تبیین وضع موجود و یافتن راه حل مناسب برای مسایل پیش رو است تا موضوعات در سطح وسیع تر در دولت و مجلس شورای اسلامی مطرح و توجهات را به این سمت جلب کنیم.

وی با تاکید بر اثرات نامطلوب انتقال بخشهایی از سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به اصفهان وشیراز طی سال های گذشته افزود: این اقدام،کار ناپخته و نادرستی بود که لطمه های زیادی را به سازمان وارد کرد که باید راه های جبران این آسیب ها را جستجو و مانع از اتخاذ اینگونه تصمیمات در آینده شویم.

نجفی با یادآوری شرایط نابسامان حاکم بر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، گفت: نباید نگران بود، ممکن است در ماه های اول محدودیت ها و فشارهایی متوجه سازمان باشد اما روشن است که با اتکا به روحیه عمومی در مردم و دولت به انجام کارهای فرهنگی، همچنین با اتکا به نیروهای سازمان می توان در طول زمان بر مشکلات غلبه کرد.

کد خبر 2129332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha